top of page
Ara
  • Şevval İpek

“Virüs eğitime engel değil! “


Çin’den dünyaya yayılan koronovirüs hiçbir ülke de hala durdurulamıyor.  Hastalık gittikçe can-mal kayıplarına sosyal yaşama, ekonomik duruma ve birçok faaliyete zarar vermektedir.  Birçok sebeple beraber eğitim-öğretim yılını da aksatmıştır.  Söyleşimizin konuğu Ayşe Karakaya Sabahattin Zaim Üniversitesinden sınıf öğretmenliği bölümünden mezun olmuştur.  Dört yıllık okuduğu bu bölümden öğretmenlik bölümünü bitirmiştir.  Mezun olduktan sonra özel bir okulda ilkokul öğretmenliğine başlamıştır.  Koronavirüs salgını yüzünden 15 yıllık öğretmenliğine ara vermek zorunda kalmıştır.  16 Mart 2020 yılına kadar eğitimi okullarda alırken kısa bir tatil verilip daha sonra online derslere başlanılmıştır. Söyleşimize karantinada alınan eğitim zorluğu ve Ayşe Karakayanın bu dönemde hayatının hangi yönde değiştiğini konuştuk.

Sorular

İlk olarak koronovirüs açıklandıktan sonra ilkokul, ortaokul ve liselerin 1 hafta tatil olup, üniversitelerin 3 hafta tatil olması sizin üzerinizde ki etkiyi nasıl açıklarsınız?

Henüz sürecin başındayken tatil kararının çıkması önemli bir adımdı. Tabiki alınan tedbirlere bakıldığında hastalığın ülkede bu kadar hızlı yayılabileceğini hiçbirimiz düşünemedik. Bu nedenle ilk aşamada tedbir amaçlı ilk, orta ve liselerde ara tatilin öne alınması daha sonrada uzaktan eğitim ile bir haftanın tamamlanması kararı doğruydu. Üniversitelerde üç hafta tatil olması da o zamanki şartlar gereği alınan bir karardır. Bunu sorgulamadım.

Devletin aldığı bu kararla online dersler hakkında siz nasıl hissettiniz?

Açıkça söylemek gerekirse online ders planlamalarımızı yaparken hem öğrenci hem de bizler için çok zor olacağını düşündüm. Çünkü öğretmenlikte öğrenciyle temas halinde olmak, duygu ve düşüncelerine yakından tanık olmak, davranışlarını yakından gözlemlemek çok önemlidir. Özellikle küçük yaş grubu öğrenciler için söylüyorum. Tabiki lise ve üniversite öğrencileri için bu süreç farklı değerlendirilebilir.

Online ders uygulamalarında yüz yüze verilen eğitim kadar verim alınamayacaktır. Ancak çocukların okuldan, derslerden uzaklaşmamaları adına yapılması gereken bir uygulamaydı.

















Eğitim-öğretim yılında olan bu öğrencilerimiz online eğitimde sizi yeterince dinlediklerini, anladıklarını düşünüyor musunuz?

Sınıf ortamında iyi olan öğrencilerin, online eğitimde de aynı istek ve azimle dersi takip ettiklerini görüyorum. Ancak dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu gibi davranışsal sorunları olan öğrenciler için yeterince dinliyor ve anlıyor diyemeyeceğim.

Ders işlerken öğrencilerinizi istekli görüyor musunuz ya da siz istekli misiniz?

İlk hafta sisteme adapte olmakta zorlandılar ama ilerleyen zamanlarda sağlıklı bir sınıf ortamı oluşturduk. Hem öğrencilerim hem de ben inanılmaz keyif almaya başladık. Yazarak, sesli ya da görüntülü konuşarak derslere aktif bir şekilde katılım sağlıyorlar. Ancak zaman zaman zorlanan öğrencilerimde olmuyor değil.

Sizce eğitim-öğretim sistemimiz online devam etmesini ister misiniz? Bu konu hakkında görüşlerinizi alabilir miyim?

Tabiki hayır. Şu anki şartlar gereği süreci bu şekilde telafi etmeye çalışıyoruz. Eğitim öğretimin yüz yüze olması gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca uzaktan eğitim öğrencilerin sosyal yönlerini de zayıflatacaktır.

Sizce bu online eğitimde öğretmen-öğrenci ilişkileri yıpranır mı? Bu konu hakkında görüşlerinizi alabilir miyim?

Öğretmen-öğrenci ilişkilerinin yıpranacağını düşünmüyorum. Ancak bu süreçte bir rahatlama olacağı için herhangi bir ilerlemede olmayacaktır. Ancak küçük sınıflar öğretmenleriyle duygusal bir bağ kurdukları için özleyebilirler.

Koronavirüs hastalığını önlemek için kendiniz ve çevreniz için ne yapıyorsunuz? Tavsiye vermek ister misiniz?

Şu an mecbur kalmadıkça evden dışarı çıkmıyorum. Hijyen konusunda hassas davranıyorum. Yakınlarımla görüşmüyorum.

Hepimiz için çok zor bir süreç. Güçlü olmak zorundayız. Bu günlerin bir gün biteceğini düşünerek sevdiklerimizle bir süre görüşmeyelim, şimdiye kadar sabrettik biraz daha sabredelim.

Dışarı çıktığınız zaman sosyal mesafeye ya da hijyen kurallarına uyuyor musunuz?

Kesinlikle uyuyorum.

Kendinizi hiç hasta psikolojisine sokup sirkeli su, kelle paça, tuzlu su gibi önerileri haberlerde görüp denediniz mi? Sadece uydurmadan mı ibaret yoksa sizce yararlı mı?

Bu önerileri sadece bu süreçte duymadım. Her zaman sirkeli suyun, kelle paçanın, tuzlu suyun faydasına inanmışımdır ve uygulamışımdır. Sürekli televizyonda farklı kişilerin çıkıp önerilerde bulunması ya da herkesin konu ile ilgili bir tavsiyesinin olması ister istemez psikolojik dengeyi bozuyor ve sizi bazı şeyleri yapmaya yönlendiriyor. Sürü psikolojisi diyebilirim. Tedbir amaçlı bu süreçte bende yapıyorum.

Sosyal yaşamınızdan ne gibi fedakarlıklarda bulundunuz?

Arkadaşlarımla ve yakınlarımla görüşmüyorum ki benim için önemli bir fedakârlık. Daha önce yaptığım pek çok aktiviteyi bu süreçte hiç yapmadım.




Ders anlatırken öğrencileriniz koronavirüsle ilgili size sorular soruyor mu? Ne gibi şeyler söylüyorlar?

Koronavirüs ile ilgili ilk hafta derslerimizde konuştuk. Öğrencilerim henüz 9 yaşında oldukları için oldukça korkmuş ve endişelenmişlerdi. Hijyen bizim derslerimizde her zaman işlediğimiz bir konu olduğu için konuya hakimlerdi. Buradan yola çıkarak virüs ve virüsten korunma yolları hakkında bilgilendirme yaptım. Animasyonlarla hijyen videoları izlediler. Bazı öğrencilerim haberleri yakından takip ediyor ve günlük vaka sayılarını da arkadaşlarıyla paylaşabiliyorlar.

Öğrencilerin çevrelerinde olup bitenden haberdar olmaları ve yaşlarına uygun, anlaşılır bir dille süreç hakkında bilgilendirme yapılması gerektiğini düşünüyorum. Bu nedenle sordukları her soruyu anlaşılır ve düzeylerine uygun bir şekilde yanıtlıyorum.

Öğrencilerinize koronavirüsle ilgili evdekal ya da hijyen konularıyla ilgili uyarılarda bulunuyor musunuz?

Elbette. Zaman zaman ekrandan birbirlerine mesajda gönderiyorlar.

Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Evet var. Bu zor süreçte kendilerini düşünmeyip mesleklerinin hakkını verip yanımızda olan tüm sağlık çalışanlarına teşekkür etmek istiyorum. Kendim de dahil olmak üzere tüm insanların kurallara uyup gerekmedikçe evlerinden çıkmamasının umuyorum. Kısa süre içerisinde virüsün yayılmasını tamamen önleyecek gerekli aşı, ilaç vesairenin bulunmasını ve normal yaşantımıza geri dönmeyi umut ediyorum.

3 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

コメント


Yazı: Blog2_Post
bottom of page